6. septembris, 2021

Mercedes-Benz drošības spilvens svin 50

Mercedes-Benz drošības spilvens svin 50

Mūsdienās drošības spilvens šķiet pašsaprotams un ir neatņemama jebkuras automašīnas komplektācijas sastāvdaļa. Šogad Mercedes-Benz svin divas jubilejas – 50. gadadienu, kopš tika patentēts tā airbag, un 40 gadus, kopš koncerns mainīja visu automobiļu rūpniecību, integrējot drošības spilvenu savos vieglajos automobiļos.

Ideja par drošības spilvenu bija patentēta jau 1951. gada oktobrī. Tās autors bija vācietis Valters Linderers. Taču ideja ir tikai pirmais solis, kam seko ļoti daudzi citi, lai izgudrojums tiktu ieviests rūpnieciskā sērijveida ražošanā.

Mercedes-Benz pie tā ķērās 1966. gadā pēc tam, kad bija jau veicis virkni uzlabojumu virsbūves nostiprināšanā, kā atbildi uz strauju ceļu satiksmes negadījumu skaita pieaugumu. Pirmos drošības spilvena izmēģinājumus praksē uzņēmums veica gadu pēc darba uzsākšanas.

  1. gadā Mercedes-Benz vēstulē Vācijas autobūves žurnālam komentēja: “Drošības spilvenu sistēmas efektivitāte kombinācijā ar jostu un galvas balstiem frontālās vai aizmugurējās sadursmes gadījumā var raksturot kā labu.”

Patenta pieteikumu ar tajā formulētiem agrīno izmēģinājumu galvenajiem secinājumiem toreizējais Daimler-Benz AG iesniedza 1971. gada 23. oktobrī. Šis pieteikums bija galvenais dokuments, lai turpinātu attīstīt drošības spilvenus. Tajā jau bija iekļauts jaunās tehnoloģijas darbības princips: sensori reģistrē īpaši spēcīgu palēninājumu, kāds raksturīgs sadursmēm, un aktivizē spilvena mehānismu. Proti – tiek aizdedzināts propelenta gāzes lādiņš, kas, eksplodējot, veido galvenokārt gāzveida slāpekli, nedaudz ūdens un skābekļa, un tādejādi piepūš spilvenu, neļaujot automašīnas priekšā sēdošajiem pasažieriem atsisties pret stūri un/vai paneli.

Bija nepieciešami vēl 10 smaga darba gadi, lai 1981. gadā Mercedes-Benz kļūtu par pasaulē pirmo automobiļu ražotāju, kas pasaulei piedāvā rūpnieciski ražotu sērijveida drošības spilvenu. Tas notika Ženēvas autoizstādē, prezentējot W 126. sērijas S klases sedanu.  Gadu vēlāk vadītāja drošības spilvens kļuva par standarta aprīkojumu, bet drošības spilvens pasažierim - kā papildu aprīkojums pilnīgi visos Mercedes-Benz modeļos. Visbeidzot 1994. gadā arī priekšējā pasažiera drošības spilvens tika iekļauts standarta aprīkojumā.

Turpmākajos gados, pateicoties inženieru darbam, drošības spilvenu moduļi kļuva arvien mazāki. Tāpēc tos bija iespējams integrēt arī citās transportlīdzekļa zonās, panākot visaptverošu aizsardzību arī sānu trieciena gadījumā. Jaunākais pavērsiens drošības spilvenu vēsturē ir pirmais frontālais gaisa spilvenu aizmugurē sēdošajiem, ko Mercedes-Benz pasaulei prezentēja pagājušā gada nogalē jaunākajā S klasē. Šajā modelī uzstādītas arī konceptuāli jaunas – piepūšamās, drošības jostas un arī jauns drošības spilvens starp priekšējiem sēdekļiem, kas samazina risku, ka sānu trieciena gadījumā priekšā sēdošo galvas saskaras.

Savas pastāvēšanas laikā airbag ir palīdzējis izglābt neskaitāmas dzīvības. Piemēram, laikā no 1987. līdz 2017. gadam Amerikā priekšējie gaisa spilveni vien ir izglābuši 50 457 dzīvības. Tas ir tik daudz cilvēku, cik ietilpst augstākās beisbola līgas stadionā.




Saistītie raksti