10. maijs, 2016

KĀ UZLĒCA TRĪS STARU ZVAIGZNE

KĀ UZLĒCA TRĪS STARU ZVAIGZNE

Daimler AG emblēma – trīs staru zvaigzne – ir viens no redzamākajiem un populārākajiem zīmoliem pasaulē un to pazīst, pat ja nav pievienots kompānijas vārds. Bet kā gan šis stāsts sākās?

Daimler AG emblēma – trīs staru zvaigzne – ir viens no redzamākajiem un populārākajiem zīmoliem pasaulē un to pazīst, pat ja nav pievienots kompānijas vārds. Bet kā gan šis stāsts sākās?

Ikvienai leģendai ir prelūdija, un, ja runa ir par Daimler AG trīs staru zvaigni, mums uz mirkli retrospektīvi jāielūkojas kompānijas izveidē.

Tās pamatus aizpagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados, darbojoties pavisam neatkarīgi, ielika pirmā ar iekšdedzes dzinēju aprīkotā automobiļa Benz Patent Motorwagen radītājs Karls Bencs un cits konstruktors un rūpnieks, Gotlībs Daimlers, kurš kopā ar inženieri Vilhelmu Maibahu tajā pašā gadā radīja savu braucamo. 

Kompānija Benz & Cie. bija nodibināta jau 1883. gadā, bet uzņēmums Daimler-Motoren-Gesellschaft sevi pasaulei pieteica 1890. gadā. 

Abu ceļus sakrustoja globāla kataklizma: pēc pirmā pasaules kara Vācijas ekonomika bija sagrauta, un dārgajiem spēkratiem bija grūti rast noietu. Lai izdzīvotu, bija jāapvieno spēki. Tā 1924. gadā radās sindikāts, bet 1926. gadā divi vecākie autoražotāji kļuva par vienu veselumu – Daimler-Benz AG.

Laika gaitā uzņēmums auga, kļūstot par starptautisku korporāciju, kurā līdzās vieglo automobiļu nodaļai Mercedes-Benz strādā vēl daudzas citas kompānijas, taču izvēlētais nosaukums nemainījās līdz pat 1998. gadam, kad notika apvienošanās ar amerikāņu Chrysler, un radās jauns uzņēmums – DaimlerChrysler AG. Savienība gan izrādījās īsa, un 2007. gadā uzņēmumi šķīrās, bet kādreizējais Daimler-Benz kļuva par vienkārši Daimler AG.

Austriešu meitene ar spāņu vārdu

Taču, pirms paceļamies pie zvaigznes, daži vārdi par to, kā radās “Mercedes”, vārds, ko nesaraujami saistām ar trīs staru spīdekli. Par to, ka šādi nodēvēta vieglo automobiļi marka, jāpateicas austriešu uzņēmējam Emīlam Jelinekam, kurš savai 1889. gadā dzimušajai meitai bija devis vārdu Mersedesa (Mercédès). Tulkojumā no spāņu valodas tas nozīmē “grācija”. 

Jelineks automobiļos tālredzīgi saskatīja spožu nākotni. 1897. gadā viņš apmeklēja Daimler un, būdams labos sakaros ar sava laika pirktspējīgo publiku, drīz sāka šos spēkratus reklamēt un tirgot. 1899. viņš Daimler auto arī pieteica sacīkstēm, kurās, par godu meitas vārdam, piedalījās ar pseidonīmu Monsieur Mercedes.Sacīkstēs viņš guva pārliecinošu uzvaru un popularitāti

1900. gadā Jelineks un Daimler spēra soli tālāk, vienojoties, ka automobiļu tirdzniecībai izmantos marku Mercédès, turklāt bija paredzēts izstrādāt jaunu dzinēju ar Daimler-Mercedes vārdu.

Pirmo automobili, sacīkšnieku ar jauno 35 ZS dzinēju, Jelinekam piegādāja 1900. gada izskaņā un to bija izstrādājis Vilhelms Maibahs. Auto bija zems smaguma centrs, presēts tērauda rāmis, viegls lielas veiktspējas dzinējs, šūnu radiators un vēl vairāki progresīvi risinājumi, tāpēc to pieņemts uzskatīt par pirmo moderno automobili. 1902. gadā Mercédès oficiāli kļuva par tirdzniecības marku.

Varenība debesīs, uz zemes un ūdenī

Daimler, vienai pusei no nākotnes Daimler-Benz, nu bija veiksmīgs markas nosaukums, taču trūka zīmīgas emblēmas. Leģenda vēsta, ka Pauls un Ādolfs Daimlers, kompānijas dibinātāja dēli un tās vadītāji, atcerējušies, ka viņu tēvs, kurš 1900. gadā nomira īsi pirms savas 66. dzimšanas dienas, reiz kā simbolu izmantojis zvaigzni.

Laika posmā no 1872. līdz 1881. gadam Gotlībs Daimlers bija tehniskais direktors Deutz gāzes dzinēju rūpnīcā. Savu darba gaitu sākumā viņš sievai nosūtījis Ķelnes pastkarti, kurā iezīmēja zvaigzni vietā, kur viņš dzīvoja un uzrakstīja , “ Kādu dienu šī zvaigzne mirdzēs spoži pār manu mūža darbu” 

Daimler valde nekavējoši pieņēma priekšlikumu un 1909. gadā kā tirdzniecības zīmi piereģistrēja trīs un četru staru zvaigzni, tiesa, sākot ar 1910. gadu, tika lietota tikai trīsstaru. Tai bija jāsimbolizē Daimler universālās motorizācijas ambīcijas – “uz zemes, uz ūdens un gaisā”. Ejot gadiem, emblēma piedzīvoja nelielas pārmaiņas, un 1916. gadā zvaigzne tika iekļauta aplī, kurā bija integrētas četras mazas zvaigznes un Mercedes vārds. 1921. gadā Daimler pieteica jaunus variantus ar trīs dimensiju zvaigzni, kas iekļauta aplī, tajā skaitā versiju, kas paredzēta lietošanai uz radiatora režģa. Par reģistrētu preču zīmi tā kļuva 1923. gadā.

Taču, lai  kādas pārmaiņas gadu gaitā būtu skārušas logotipu, tā pamatu pamats – ar trīs staru zvaigzni – nav mainījies, un 2019. gadā pasaulslavenā emblēma svinēs 110. dzimšanas dienu.




Saistītie raksti