23. novembris, 2020

No kučiera bukas līdz skārienjūtīgam ekrānam – piegādes auto vēsture

No kučiera bukas līdz skārienjūtīgam ekrānam – piegādes auto vēsture

Līdzīgi kā kravas auto, arī piegādes transporta vadītāju darba vieta ir kabīne. Jaunā Mercedes-Benz Sprinter paaudze nodrošina vadītājiem ergonomisku un komfortablu vidi ar jaudīgām gaisa kondicionēšanas sistēmām, mugurai draudzīgām sēdvietām, 9G-TRONIC automātisko pārnesumkārbu un pat MBUX (Mercedes-Benz User Experiance) multimediju sistēmu. Tikmēr pirmo piegādes auto vadītāju darba vide vairāk līdzinājās kučiera bukai.

Piegādes transportlīdzekļu kategorija ir gandrīz tikpat sena kā pats automobilis – tā aizsākās 1896. gadā ar Benz Combinations-Lieferungs-Wagen (kombinēto piegādes transportlīdzekli) no toreizējā Benz & Cie. Termins "furgons" tajā laikā vēl pat nepastāvēja. Sākotnēji šis auto bija aprīkots ar 2,5 ZS viena cilindra motoru un spēja pārvietot 300 kilogramus smagu kravu. Transportlīdzekļa vadītājs sēdēja kā kučieris uz bukas - nebija ne vējstikla, ne fiksēta jumta. Arī stūres nebija. Tās vietā bija vertikāls kloķis, bet aizmugurējos riteņus, saskaņā ar tā laika sasniegumiem, darbināja trīspakāpju transmisija ar ķēdes piedziņu. Pirmo nozīmīgo inovāciju – prožektoru un saliekamo jumtu, Benz-Gaggenau Lieferungswagen piegādes furgons piedzīvoja 1911. gadā.

Tikai ap 1916. gadu Benz-Gaggenau Lieferungswagen vadītājam sāka piedāvāt lielāku komfortu. Pirmkārt, vadības kloķi aizstāja slīpi novietota stūre. Parādījās arī sviras, ar kurām regulēt būtiskas motora funkcijas, piemēram, aizdedze un tautā sauktais “čoks”, ar kuru regulēt degvielas un gaisa maisījuma proporciju. Tāpat papildu galvenajiem lukturiem varēja uzstādīt arī prožektoru, kas ļoti atviegloja braukšanu tumsā. Apkure gan joprojām bija tikai tāls sapnis.  

1926. gads nāca ar pirmo kondicionēšanas sistēmu - uz priekšu nolokāmu vējstiklu Mercedes-Benz L 1 modelim. Tas bija arī pirmais modelis, kas aprīkots ar slēgtu kabīni un tam bija sānu logi - kaut kas tam laikam neierasts. Starp ievērības cienīgām inovācijām minams arī logs starp kabīni un kravas kasti, kas ļāva uzraudzīt kravu.

Nākamais furgonu attīstības “izrāviens” bija jāgaida vēl 30 gadus. 1955. gadā, kad jaunā Vācijas Federatīvā Republika piedzīvoja ekonomisko uzplaukumu, un bija nepieciešami tirdzniecībai un rūpniecībai piemēroti transporta līdzekļi, Mercedes-Benz L 319 kļuva par daudzu mūsdienu furgonu, t.sk. Mercedes-Benz Sprinter un Vito, priekšteci. Lai nodrošinātu labu manevrētspēju, inženieri izvirzīja priekšējo asi tālu uz priekšu, kas kopā ar izliekto panorāmas vējstiklu 3,6 tonnu smagajam transportlīdzeklim piešķīra ļoti unikālu izskatu. Kabīnes panelis bija aprīkots ar spidometru un dzesēšanas šķidruma termometru. Taču tajā vēl nebija degvielas mērītāja, tāpēc vadītājam bija jāaprēķina, cik tālu varēs nokļūt ar 60 litriem degvielas tvertnē.

Kārtējais platais progresa solis tika sperts 1967. gadā ar L 406 D modeļu sēriju. To bieži dēvēja par "Düsseldorfer", atsaucoties uz tā ražošanas vietu, un tas bija iecienītā L 319 pēctecis. Īss motora pārsegs, līdz ar ko liela daļa dzinēja, kas tagad bija kļuvis ievērojami taupīgāks, atradās kabīnē, kļuva par tā galveno iezīmi.  Izliektā vējstikla vietā tagad tam bija uzstādīts liels taisnstūra formas vējstikls. Būtiskākais - pārnesumi vairs netika pārslēgti uz stūres, bet gan ar tradicionāli novietotu “garo ātrumkloķi”.

1977. gadā Mercedes-Benz piegādes transporta līdzekļu vadītājiem piedāvāja līdz tam neiepazītu komfortu. Pirmkārt, furgoni standartā tika aprīkoti ar vadītāja sēdvietu, kuru varēja regulēt. Aiz divu spieķu stūres bija izvietots viegli nolasāms panelis ar visu vadītājam svarīgo informāciju. Lielais vējstikls nodrošināja vislabāko iespējamo skatu uz priekšu. Un pats galvenais - apkures un ventilācijas sistēmai bija divu pakāpju ventilators.

Šobrīd šķiet teju neticams fakts, ka vien 1981. gadā "Düsseldorfer" pirmo reizi tika aprīkots ar aizdedzes atslēgu. Līdz tam motora iedarbināšanai un tuvās gaismas ieslēgšanai tika izmantota cilindriska metāla tapa. Tajā pašā laikā piegādes furgoni rūpnīcā tika aprīkoti ar jaunu salona apšuvumu, kas ievērojami samazināja trokšņa līmeni kabīnē.

Pēc gandrīz viena miljona saražotu vienību T1 1995. gadā nomainīja Sprinter – auto ar modernu dizainu, plašu un īpaši funkcionālu kabīni, kas gandrīz bija sasniegusi vieglo automašīnu standartus. Daudzie mantu uzglabāšanas nodalījumi, tostarp aizslēdzams cimdu nodalījums, atviegloja ikdienas darbu. Teju sensācija bija vadītāja sēdeklis, ko varēja regulēt divos līmeņos.  Tikpat iespaidīgi bija apkures un ventilācijas sistēmas vadības uzlabojumi. Pirmkārt, pogas līdzinājās tām, ar ko aprīkotas vieglās automašīnas. Otrkārt, sistēmai bija arī jaudīgs četrpakāpju ventilators un gaisa recirkulācijas režīms. Sienas un durvis bija apšūtas, kas palīdzēja radīt kabīnē mājīgāku atmosfēru. Papildaprīkojumā iekļautais vadītāja drošības spilvens, trīs punktu drošības jostas ar regulējamu augstumu un sēdeklī uzstādītas drošības jostu sprādzes liecināja par Mercedes-Benz Sprinter vadošo lomu arī drošības ziņā.

Tūkstošgažu mijā Mercedes-Benz vēl vairāk uzlaboja Sprinter interjeru. Panelis, kas iepriekš bija izteikti funkcionāls ar ļoti vienkāršu dizainu, sasniedza vieglo automašīnu līmeni gan formu, gan izmantoto materiālu ziņā. Jo īpaši tas attiecās uz Sprinter.

Jau tā labu lietu uzlabošana bija arī otrās Sprinter paaudzes 2006. gada moto. Plaša modeļu izvēle ar dažādiem virsbūves, svara un piedziņas variantiem noteica jaunus standartus. Cita starpā standartā tika piedāvāti elektriskie logi un centrālā atslēga ar tālvadības pulti. Kabīnes telpa bija kļuvusi plašāka, tāpat tagad varēja regulēt arī stūres augstumu un slīpumu.

Interjers burtiski spīdēja ar daudziem pārdomātiem uzglabāšanas nodalījumiem, t.sk. virs vējstikla. Ārējie spoguļi ar papildu platleņķa spoguļiem padarīja kustību busiņa aizmugurē labi pārredzamu – “aklā” zona tika samazināta līdz minimumam. Kā vērtīgu darba instrumentu vadītājam Mercedes-Benz Sprinter busiņā pirmo reizi piedāvāja informācijas un izklaides sistēmu COMAND APS ar integrētu navigācijas sistēmu. Tikpat inovatīvs bija daudzfunkcionālais stūres rats.

Trešā Mercedes-Benz Sprinter paaudze debitēja 2018. gadā, e-Sprinter – 2019. gadā, un no jauna definēja komforta, ergonomikas un funkcionalitātes standartus furgonos.   

Starp izcilākajiem pašreizējā Sprinter jauninājumiem ir MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediju sistēma ar 10,25 collu skārienjūtīgu ekrānu un balss vadību. Jaunie, ergonomiskās formas sēdekļi  ar atmiņas funkciju nodrošina augstu komforta līmeni vadītājam. Cita starpā Sprinter piedāvā arī bezatslēgas aizdedzi, "Drive Select", stūres pārnesumu pārslēgšanas lāpstiņas automātiskajām pārnesumkārbām un nevainojamu gaisa kondicionēšanas sistēmu. THERMOTRONIC automātiskā klimata kontrole pati regulē ventilatora ātrumu, gaisa sadalījumu un temperatūru.

Grūti iztēloties, ko justu un domātu šoferis, pirms 124 gadiem iekāpdams mūsdienu piegādes furgonā...




Saistītie raksti